2014. május 22., csütörtök

Outfit-Mit viseljek Dubai-ban?

Ez a kérdés azóta járt a fejemben hogy lefoglaltam a repülőjegyeket. Más utazás alkalmával rutinból tudnám mit vigyek magammal, azonban egy arab országban más a helyzet. Tisztelni kell az itteni kultúrát, hiába mondaná valaki hogy ő turista, és őt nem érdekli, szerintem ez elég primitív viselkedés-ha egy olyan országba utazunk ahol a mienktől eltérőek az öltözködési-viselkedési szokások, szerintem érdemes tiszteletben tartani ezt. Tévedés miszerint a külföldieknek is be kell bugyolálni magukat, ez itt nincs így. Szaúd-Arábiában van ez hogy még a mai napig is olyan szigorúak a törvények hogy ha valaki látogatóba vagy üzleti céllal megy be az országba (oda nehéz bejutni, turistáknak szinte lehetetlen) akkor fel kell vennie a teljes testét takaró lepelt, persze csak akkor ha nő az illető. Az arc maradhat fedetlen. Felmerülhet a kérdés hogy minderre miért van szükség? A Korán (az iszlám szent irata) szerint a férfiak esendőek és a nőknek kötelességük megvédeni őket a bűnbeeséstől és el kell takarniuk a bájaikat, nem mutathatják meg a szépségüket, csak a férfjüknek. Fontos még tudni hogy a "fekete leplet" hazaérve levehetik, csak akkor hordják amikor az utcára mennek. 

Dubaiban a turistákra vonatkozó öltözködési szabályok lazábbak és itt csak a hivatalokban és a bevásálóközpontokban kell olyan ruhát hordania a nőkenek ami takarja a vállukat és a térdüket (éppen ezért a hosszú ruha mellé egy kendő is került a táskámba ha szükség volna rá, el tudjam takarni magam). Ez a hivatalos verzió, na én ehhez képest elég sok alul öltözött nőt és férfit is láttam. Felmerül az emberben a kérdés hogy ilyen nagy melegben a sivatag közepén hogy lehet elviselni a hosszú ruhákat? De aki egyszer eljut ide annak tiszta lesz a kép: itt minden "bent" zajlik, és bent légkondi van. Mindenhol. Az utcán nem látsz embereket sétálgatni, nincsenek szabadtéri programok, csak hatalmas légkondícionált plázák ahol tényleg kellemesen elvagy akár hosszú ujjú ruhában is! 
A fenti kérdésre a válasz tehát: szerintem remek alkalom kihasználni hogy "hercegnő-ruhákba" lehet bújni, előkapni a hosszú szoknyákat, ruhákat, és érdemes egy könnyű nyári kendőt a táskába dobni ha olyan a szitu akkor ne érezzük magunkat kellemetlenül a "meztelenségünk" miatt. A strandokon bikini és könnyű nyári ruhák mehetnek, de a strandokon kivül szerintem ezeket ne erőltessük, közönséges hatást kelt, ebben az országban különösen. 

A fotókat Anyukám készítette, ezúton is köszönet érte! Ezen a képen a Dubai Mall-ban vagyunk, ami a legnagyobb bevásárlóközpont a világon. 


A ruhának története van. Ugye épp azon gondolkoztam már napok óta hogy mégis milyen ruhákat vehetnék fel amikben nem sülök meg ha épp sétálni támad kedvünk, de mégsem fognak megbámulni, kinézni az öltözékem miatt (bár a hosszú szőke hajam miatt valószínűleg krumplis zsákban is megbámulnának) de azért csinos is. Egyik este azt álmodtam hogy egy földig érő fehér ruhában sétálgatok Dubai utcáin és másnap elmentem vásárolni és teljesen véletlenül ebbe a ruhába botlottam egy kínai üzlet kirakatában! Úgy éreztem magam mint aki kincset talált, úgyhogy természetesen azonnal meg kellett vennem, nevetséges áron. Az egyetlen dolog ami nem tetszik benne hogy az arany színű öv csak elöl fut, viszont a háta csipkés ott, ahol az övnek kéne tovább futnia, ami fura, de végülis csak oldalról tűnik fel az embernek. A másik problémám úgy általában a földig érő ruhákkal, hogy ha épp úgy tartja benne az ember a lábát akkor hatalmas darabnak tűnhet benne a képeken. :D 









Outfit: 
Hosszú fehér ruha: Szeged Plaza-kínai üzlet
Táska: Louis Vuitton
Saru: Steve Madden
Karóra: Michael Kors 
Napszemüveg: Ray Ban 

 Majd még fogok írni egy beszámolót a városról, élményeinkről, de ez a post most inkább csak a szettemről szól, hiszen ezer éve nem volt ilyen jellegű post, mert mindent ellepett az idegesítő egészséges életmód mániám, tudom! :D 



2014. május 8., csütörtök

Fitness Studio: Tények és tévhitek


Mióta a blog többnyire az edzésekkel és étkezéssel foglalkozik, illetve instán több olyan képet is megosztok ahol látszik az eredmény amit ezekkel elértem, egyre több kérdés, és email jön az olvasóktól, aminek egyrészt örülök mert bármikor bárkinek szívesen segítettem eddig is, másrészt néha már elég fárasztó a sokadik olyan emailt olvasni aminek a hatására szívesen verném a fejemet a falba hogy eddig minek írtam ezeket a cikkeket, ha el se olvasta az illető. Sokan olyan közhelyekkel jönnek és olyan eszelős kérdésekkel hogy jó-e az ha lájt kólát iszik, mert nem szereti a víz ízét, meg hogy a Vitalis fitt müzlije jó-e reggelire, illetve biztos nem lesz-e túl izmos ha elkezd súlyokkal edzeni. Szóval úgy döntöttem jobb ha leírom így összegzésképpen ezeket a gyöngyszemeket így mindenki választ kaphat a kérdéseire, aki pedig már kicsit jártasabb a fitnesz világában talán mosolyog egy jót. :)


"A fehérjeportól nagy darab benga állat leszel"- Ez talán a legnagyobb baromság amit valaha kérdésként emailben kaptam, egyáltalán mi lehet ennek az alapja? Valaki ismert egyszer valakit aki csak fehérjeporon élt és az nagy darab benga állattá vált-neadjisten-akarata ellenére? Tisztázzunk valamit: ha valaki edzeni kezd akkor a szervezete nem elsősorban a zsírt fogja elégetni hanem a szénhidrátokat, izmokat, és csak ezután a zsírt. Előbbi kettő sokkal könnyebben mozgosítható energiaforrás ugyanis. Ha éhezik valaki akkor a szervezete először a saját izmait fogja lebontani mintsem a jó kis zsírhoz nyúljon, azokat őrizgeti még szűkösebb időkre. Mi az eredmény? Le lehet fogyni 10 sőt 50 kilót is kardió mozgással, koplalással, de ezen kilók nagyrésze az izomból fog lemenni ha nem figyelünk oda a kajálásra és mi marad? Lógó bőr, ami alól kifogytuk az izmot, csak a zsír maradt. Mit tehetünk ennek megakadályozására? Fehérjét kell pótolni!! Ha a szervezetnek van elég energiája arra hogy a már meglévő izmokat fent tartsa akkor nem fogja azokat lebontani se a mozgás se a napi kalóriaigény fedezése során. (vagy legalábbis kisebb mértékben) De hogyan tudunk annyi fehérjét bevinni hogy ne válljon kannibállá a testünk és ne eméssze fel önmagát? Ott vannak az állati fehérjék, amik szuperek viszont egész nap enni kéne ahhoz hogy azt a mennyiséget bevigyük ami kell, ugyanakkor ezek nehezebben szívódnak fel. És itt jön a képbe a fehérjepor! Ez gyorsan felszívódik, magunkkal hordozható, bárhol bármikor meg tudsz enni egy fehérjeszeletet vagy egy turmixot, de egy sült csirkemell magaddal cipelése már macerásabb nem? A fehérjeporoknak is van többféle változata (lassan, gyorsan felszívódó, összetételben más, vegáknak, stb) ezekre nem térnék most ki, akit nagyon érdekel a téma annak Google a barátja. A lényeg hogy aki komolyabban akar alakformálással foglalkozni annak be kell szereznie legalább egy (később jöhet a többféle napszaktól függően mikor melyiket) jó minőségű fehérjeport amit reggel éhgyomros edzés előtt tud fogyasztani-igen, éhgyomros edzés előtt is kell legalább fél adag fehérje hogy az éjszaka során kiéhezett szervezetet fehérjével ellássuk és az edzés során ne az izmokból nyerje az energiát a szervezet-és edzés után mikor kiürülnek a raktárak és azonnal pótolni kell az üzemanyagot, amit ha nem teszünk meg rögtön akkor szintén az lesz hogy a szervezet a saját izmaiból fedezi a szükségletet. Ja és nem utolsósorban, a fehérjeporok ízvilága ma már olyan széles és finom hogy a legjobb édességeket készíthetjük belőlük, hát hülye lennék nem élni a lehetőséggel ha már "normális" édességet úgysem ehetek!

"A súlyzós edzéstől a nők megvastagszanak és nagy darabok lesznek!"- Szinte látom magam előtt a nőt aki egyszer elment egy edzőterembe, megfogott egy 12 kilós kézisúlyzót, végigcsinált vele egy bicepsz-tricepsz gyakorlatsort és másnap reggel úgy kelt fel hogy Arnold karjai voltak a sajátja helyén. Ilyen nem létezik!!! Bármilyen sportot csinálsz, legyen az súlyzós, futás, spinning, akármi, hamarabb észre fogod venni a testeden a negatív vagy pozitív változást minthogy arra eszmélj hogy "úristen hogy nézek ki"!! Ez az egyik. A másik pedig az hogy az emberi test izmokból épül fel, az izmok összessége adja a test formáját, tónusát, feszességét. Tehát az egyetlen módja a test formálásának az az ha az izmokat dolgoztatjuk. Futásnál mi történik? Meg kell nézni egy maratonistát és láthatjuk hogy milyen aszott testük van mert a hosszútávú, alacsony intenzitású sport felemészti az izomzatot. Ellenben nézz meg egy sprintert aki rövid távokat nagy intenzitással teljesít: csupa izom.



 Akkor nézz meg egy fitness modellt: formás, tónusos test, minden a helyén van, van feneke, válla, szép, lapos hasa. És akkor nézzük meg a bodybuilder nőt, akinek arról szól az élete hogy tömegel-szálkásít, izomzatot épít, és bizony évek hosszú kitartó munkája míg eléri azt az alakot amire nem véletlenül mondják hogy "nagy darab, férfias" viszont azt a túlzott izmosságot amire ezt szokás mondani nem lehet elérni egy hobbi szintű súlyzós edzéssel, komoly étrend, annál is komolyabb étrendkiegészítő rendszer kell hozzá ami többnyire tesztoszteron fokozókat is tartalmaz, hiszen egy nő alapjába véve nem képes óriási izomtömeg növelésére, mert nők vagyunk és hormonálisan képtelenek erre külső segítség nélkül. (és nem, a "külső segítség" alatt véletlenül sem a fehérjeporokat értem, lásd: első tévhit)



"A diéta után visszatérhetsz a "normális" kajákhoz." Mit nevezünk normálisnak? Gyorskaját, készételeket, rántott húst? Akinek ez a normális az ne is csodálkozzon ha egy akárhány hetes diétás étkezés után visszahízik, sőt, még több lesz a súlya mint mikor belevágott. Az hogy hogy nézel ki alapvetően attól függ miket eszel de nem napi, heti vagy havi lebontásban kell gondolkozni hanem egy egész életen át. Jól akarsz kinézni a nyárra? Kezdj el tenni most érte, ne habzsold be még az utolsó fánkot is. Egy egészséges életmód és étrend kialakítása legyen a cél, ne pedig az hogy majd hétfőtől 2 héten át vízen és abonetten élsz. (mellesleg az abonett úgy ahogy van szar, diétába nem fér bele) 

"A zsírégetőtől lehet fogyni?" Ez mint kérdés sokszor merül fel, és akkor meg is ragadnám az alkalmat: NEM, a zsírégetőtől nem lehet fogyni. Az egészséges, rendszeres, tiszta, kiszámolt, jó minőségű kajától és a rendszeres, következetes, heti 4-6 alkalmas súlyzós edzéstől és intenzív intervall kardiótól nem csak fogyni de még alakot formálni is lehet. Ha ezt kiegészíted zsírégetővel akkor az már csak hab a tortán, de az senkinek ne jusson eszébe hogy edzés és diéta nélkül zsírégetőt szed mert nem lesz a világon semmi értelme. 

"Nem akarok túl izmos lenni, csak egy kicsit formálódni." Ezt egy fenti pontban már nagyjából leírtam, de megteszem újra mert ez a kedvenc mondatom azoknak a szájából akiknek fogalmuk sincs az edzésről. Ahhoz hogy egy "kicsit formálódj" is fel kell emelni a hátsód, meg kell fogni a súlyokat és stimulálni azokat az izmokat mert futással meg elipszis trénerrel nem lesz kemény és kerek a segged az biztos. 


"Csak a hasamból akarok fogyni, máshonnan nem." Igen, mert az úgy van ahogy te elképzelted. Nagy a beled? Fogyj le a hasadból a csodálatos új tablettánk segítségével! Vastag a combod? Kardiózz végkimerülésig! Szinte hallom a hülyébbnél hülyébb tanácsokat amikkel a nők látják el egymást. Olyan hogy helyi zsírégetés nem létezik és ezt ideje lenne egyszer és mindenkorra elfogadni. Mindenki testén vannak olyan helyek ahonnan könnyebben vagy nehezebben fogy, ezt a testalkat határozza meg és nem az hogy ő kitalálja hogy honnan akar lefogyni. És igen, a melledből is fogyni fogsz, tök mindegy hogy eldöntötted hogy te onnan nem akarsz. 


"Ha 100 lábemelést megcsinálok, kerek lesz a popóm." Naponta lányok tucatjait látom az edzőterem azon a részén matracokon vergődni ahol én hasazni szoktam meg nyújtani, ők pedig kitartóan térdepelnek, oldalt fekszenek, emelgetik a lábukat jobbra-balra, előlre-hátra minden lehetséges irányba annak reményében hogy ettől majd jó lesz a seggük (csak zárójelben jegyzem meg hogy nem értem miért kell ezért az "edzésért" terem bérletet váltani, matracot otthon is tudnának tartani és kardiógépek helyett mehetnének futni mindezt ingyen). Ezzel csak az a baj hogy az ilyen lányok többségének már nincs is semmi a fenekük helyén szóval nem is értem hogy mi a cél, mert ha teljesen eltűntetni azt, akkor remek úton haladnak. Olyan szép lapos hátsókat látni hogy nem lehet eldönteni hogy az már a combja vagy még a dereka. De ennek ellenére továbbra is kitartóan emelgeti és akár százszor is megcsinálja ugyanazt a haszontalan mozdulatsort. A legjobb mikor 2-3 barátnő csinálja egyszerre ezt a bohóckodást és egy-egy sorozat között percekig selfieznek meg becsekkolnak mindenhova hogy mindenki tudja hogy ők edzős csajszik, viszont ha pár hónap múlva összefuttok személyesen, meg nem mondanád hogy valaha betette a lábát egy edzőterembe.


"Alig eszek valamit, mégsem fogyok!" A mondatban ott is van a válasz: azért nem fogy az aki nem eszik, mert nem eszik. A "nemeszeksemmit" diéta még mindig csak a szellemileg alulmaradott ostobenkóknak való, kérlek fogjátok már végre fel hogy ezzel kinyírjátok az anyagcserét aminek az lesz a vége hogy még a vizet is zsírként fogjátok elraktározni (túlzok nyílván). A tartós, egészséges fogyás titka a napi 5-6 alkalommal kis adagokban történő étkezés, és ezen étkezéseknek tisztának, egészséges alapanyagokkal telinek kell lennie. Arról se feledkezzünk meg hogy aki súlyzós edzéseket csinál, annak a nagyobb izomtömeg miatt több energiára lesz szüksége, mivel az alapanyagcsere megnő, így még többet ehet anélkül hogy hízna! Csak az a nem mindegy hogy MIT! 


"Szénhidrátmentes diétát csinálok, ettől szuperül lefogyok majd!" Gratulálok, kérlek fogj kezet azzal a sok löttyedt seggű, a szénhidrát megvonás miatt idegileg kikészült skinny-fat díszpéldánnyal akiknek szintén sikerült lefogyni a fantasztikus szénhidrátmentes-plusz napi 2 óra kardió "edzés módszerrel"-majd miután újra elkezdtek szénhidrátot enni annál is gyorsabban jöttek fel rájuk a kilók mint amilyen gyorsan esne le rólam a bugyi ha Lazar Angelov-val találkoznék. 


Végül egy gyöngyszem:

"Áttértem én is az egészséges életre, már csak lájt kólát vagy ízesített vizet iszok, reggelire meg corn flakes-et eszek, fehér kenyér helyett meg zsömlét" Ó, bazdmeg.