2014. július 20., vasárnap

Olvasd el, fontos!


FIGYELEM! Nagyon fontos dolgot szeretnék mondani, amit úgy érzem nem mondok és nem hangsúlyozok elégszer. Sajnos egy olvasóm pórul járása döbbentett rá erre: bármibe kezdetek amit én leírok, azt tegyétek FOKOZATOSAN! Ne feledjétek hogy az hogy én azt írom hogy "nehéz súlyokkal edzek" vagy "napi 5 liter folyadékot iszom" az nem azt jelenti hogy "te" is rohansz másnap a 100 kilós súlyokhoz és magadba döntesz egy gallon vizet, ha előtte 2 kilós súlyzó se volt a kezedben és napi 1 liter vizet sem ittál meg!!!! Én valamiért azt hittem hogy ez evidens de sajnos nem mindenki számára az. FOKOZATOSAN kell belekezdeni mindenbe ami megváltoztatja az életritmusod, legyen az több folyadékbevitel vagy a sport elkezdése. 

Hogy miért írom le mindezt? Kaptam egy levelet: egy olvasó arról számolt be hogy a cikkeim hatására elkezdett mozogni, egészségesebben enni és több folyadékot fogyasztani. Június előtt napi 1L vizet sem ivott meg, majd felemelte 1,5 literre, de ezt sem mindig, mert néha "elfelejtete". Egy héttel ezelőtt felemelte a napi alig 1,5L folyadékot 4,5L-re!!!! Ettől pajzsmirigy túlműködése lett. (ez átmeneti, rendbe fog jönni) Mikor ezt elolvastam szörnyen éreztem magam, és saját magamat okoltam, komolyan elgondolkoztam azon is hogy abbahagyom a blogolást, mert nem akarok másnak is ártani. Ugyanakkor ott a másik oldal, az a rengeteg köszönő levél amiben arról írnak hogy az én hatásomra jobb lett az életük, a közértzetük, stb. Szóval nem tehetem meg hogy ezt csak úgy eldobom, ugyanakkor tanultam az esetből és minden postomhoz oda fogom ezt írni hogy fokozatosan vágjatok bele mindenbe, nem lehet egyből mindent akarni és mindent elérni!



Ezt kellett kiírjam ma a Facebookomra és ezentúl ezt a bejegyzést oda fogom linkelni minden postomhoz, ha idegesítő lesz, ha nem, ugyanis nem szeretnék még egyszer ilyen levelet kapni hogy kvázi az én tanácsom miatt lett valakinek egészségügyi problémája. :( 
Lássuk, hogy pontosan miről is van szó: 
Bármilyen változást eszközölsz az életedben, az megváltoztatja azt mind fizikai mind szellemi szempontból. Ha fizikai változtatásokról beszélünk és hirtelen történik nagy változás az sokkolni fogja a szervezetet ami nem tudja mihez kezdjen vele. Gondolom ismerős az izomláz mindenkinek, az is hasonló, de nem olyan vészes, mindenkivel megesik. Ami már súlyosabb, azok a szalagsérülések, izületek sérülései. Ezekkel nagyon kell vigyázni és ezért nagyon nagyon fontos hogy bármilyen mozgást választasz, tedd fokozatosan. Az én tanácsom a következő: ha még soha nem sportoltál rendszeresen (iskolai tesi órát leszámítva) és úgy döntesz nekikezdesz egy jobb külső és jobb élet reményében, az szuper dolog. Viszont ne akarj mindent egyszerre, és rögtön. Adj magadbak időt, akkor is ha ez unalmasan hangzik, hiszen később nem lesz problémád ha fokozatosan csináltál mindent. A lépcsőfokokat végig kell járni, nem megy az úgy hogy bele a közepébe és guggoljunk 100 kilóval már az első láb edzésen! Eleinte szoktasd hozzá magad, az izületeidet, az izmaidat ahhoz hogy egyáltalán mozgásban vannak. Túlsúlytól függően ez lehet szabatéri séta vagy gyors gyaloglás, hogy a tested megszokja hogy mozog, hozzászokjon a terheléshez. Ha ezt csinálod 2-3 hétig az már egy megfelelő alapot ad arra hogy tovább lépj. Nem kell rohanni sehova, és ha mindenáron le akarsz fogyni 2 hét alatt 10 kilót akkor is hidd el, hogy így kell csinálni mert sérülés lesz a vége és akkor meg hetekig nem fogsz tudni edzeni sem. 




Ha már hozzászoktattad a tested a rendszeres mozgáshoz akkor jöhetnek a saját súlyos gyakorlatok. Minden gyakorlatot amit később nagy súlyokkal fogsz majd végezni be kell gyakorolni saját illetve kis súlyokkal, hogyan kell végrehajtani, mi a megfelelő technika. Hiába guggol valaki 100 kilóval, ha éppen csak megmozdul a térde és nem hajlítja be rendesen, az nem megfelelő technika. A technika elsajátítása a legfontosabb, akkor is ha eleinte hülyén fogod magad érezni ettől, de nem kell. Mindenki elkezdte valahol, és mindenki volt egyszer kezdő. Eleinte még edző terembe se kell ehhez járnod ha zavar hogy mások "hülyének néznek" az 1 kg-os kézisúlyzókkal, szerezz be párat otthonra, menj fel a youtube-ra és kövess végig olyan gyakorlatokat amik az egész testet megmozgatják. Eleinte lehet heti 3 alkalommal egész teste átmozgató edzéseket végezni. Majd ha már eltelt pár hónap akkor lehet szétszedni láb-hát-váll stb napokra, addig nincs értelme! Először tanuld meg egyáltalán milyen gyakorlatot hova végzel és tanuld meg érezni az izmot, ne lendületből csináld és ne a segédizmokkal dolgozz, hanem azzal, amire éppen edzel. Ez a tanulási időszak eltarthat 1-2 hónapig, aztán ha már minden gyakorlatot ismersz és a kis súlyokkal már gyerekjáték a végrehajtásuk, akkor mehetnek nagyobb súlyok, de ekkor sem vágunk rögtön a közepébe, nem, kicsiről haladunk és az idő elteltével növeljük. Általánosságban azt mondják hogy ha egy súllyal meg tudsz csinálni 12 ismétlést akkor az már kevés és mehet a nagyobb súly. De ez nem minden gyakorlatnál kivitelezhető és nem minden helyzetben, én pl már tudnék többel is guggolni, de nincs segítőm, így "nem merek", mert nem akarok lesérülni... De kezdők esetében ilyen problémák még nincsenek. Nem kell minden edzésen növelni a súlyokat, csak akkor ha már túl könnyűnek érzed. Ahogy egyre erősödsz, ez természetes folyamat. De ismétlem, mindenekelőtt a forma betartására törekedj, eleinte érdemes a gépeket használni azok segítenek a megfelelő testtartásban is és később áttérni a szabad súlyokra. 

A másik dolog az étkezés és ivás: Aki éveken át hozzászokott ahhoz hogy naponta egyszer eszik pl vacsorára 2000 kalóriát, annak baromi nehéz lesz napi 5ször keveset enni-ami az egészséges életmód alapfeltétele. Azt javaslom, kezdj azzal hogy reggelizel. A reggeli számomra érthetetlen módon sok embernek mumus és "ők reggel nem éhesek" de hát hogy a francba nem, mikor egész éjszaka éhezik a tested, reggel élelelmre van szükséged, ember! Aki nem reggelizik, annak a teste éhező üzemmódba kerül és a következő étkezést zsírként fogja elraktározni, ezt tartsa észben mindenki aki "nem szeret reggelizni". (más a helyzet azzal aki éhgyomorra edz és utána reggelizik, azt lehet) Tehát első lépésként próbáld meg hogy egy könnyű, de mégis laktató, egész délelőttre energiát biztosító reggelit készítesz, pl zabpehely gyümölcsökkel. 

Zabpehely forró vízben megfőzve, alma és banán darabok bele, fahéjjal ízesítve-kitűnő reggeli

Ha a reggeli már az életed része, és az életed többi részében is odafigyelsz arra mit eszel, iszol, pl a mekis hamburger helyett egy adag salátát választasz vagy a kóla helyett ásványvizet, akkor is már nagy eredményeket fogsz elérni hiszen mindez új a testednek és pozitívan fog reagálni a változásokra. Iktass be minden nap valamilyen salátát vagy zöldséget és fokozatosan szoktasd hozzá magad az új ételekhez. Nem kell rögtön elhagyni mindent, ami régi, csak kerüljön mellé az új is és egy idő után elhagyhatod a "rossz" dolgokat és csak a csalónapokon kerüljenek elő. Adj időt magadnak! 




Ami pedig a folyadékfogyasztást illeti... Nekem, mint aki 12 éves kora óta megitta a napi 2 liter vizet majd ahogy felnőttem még többet is, és ma már napi 4-5 litert iszik... Nekem elképzelhetetlen az élet víz nélkül és elképesztő mikor látom, olvasom hogy emberek napi fél vagy 1 litert isznak. Egyszerűen nem értem hogy tud egyáltalán működni a szervezetük ennyire kevés vízzel, olyan mintha a mosógépet próbálnád beindítani víz nélkül! A víz fontos és pont. Ez nem lehet vita tárgya. Ugyanakkor a fentebb leírt eset miatt senkinek sem javaslom hogy egyik napról a másikra magába döntsön nagyobb mennyiségű vizet. Ezt is FOKOZATOSAN kell megváltoztatni. Ha eddig napi 1-2 pohárral ittál... igyál 3-4 pohárral eleinte. Majd egyre többel, de hagyj időt magadnak minderre és nem 1-2 hetekről beszélünk, hanem hónapokról. Mint írtam, nekem 12 éves koromtól kb 22 éves koromig a napi 2 liter volt a mérték, ezután növeltem 3 literre és most, 26 évesen, kemény edzések mellett jutottam el a 4-5 literhez. Nem verseny hogy ki iszik többet és hidd el, már az is jó teljesítmény ha a napi 1 litert feltornázod 1,5 literre. Idővel lehet több is, az a fontos hogy fokozatosan csináld. Mit igyál? Vízszűrővel ellátott kancsóból csapvizet vagy alacsony nátrium tartalmú szénsavmentes ásványvizet. Ezt fel lehet dobni citrom-uborka-menta ízesítéssel (beáztatod egy éjszakára a hozzávalókat a vízbe, másnap megiszod) vagy bármilyen gyümölccsel amit lefagyasztasz majd beledobsz a vízbe. Ezerszer finomabbak ezek a levek mint a bolti agyoncukrozott vackok és jobban is oltják a szomjat. 

Tudom, hogy akit magával ragad a fitnesz világa az azonnal akar mindent és rögtön akarja azokat a kockákat is a hasára, de... nem fog így menni sajnos. Saját magadnak tedd meg azt a szívességet hogy fokozatosan, lépésenként haladsz, az egészséged megőrzése érdekében! Legyetek türelmesek, következetesek és fokozatosan csináljatok mindent, az eredmény jönni fog! 

9 megjegyzés:

  1. Sajnálom, hogy az a bejegyzés apropója, ami. Remélem, hogy hamar elmúlik a probléma.

    Egyik felem örül, hogy komolyan vetted a levelet, és foglalkozol vele -- de ez benne van, mindenki kicsit másképp értelmezi a bejegyzéseket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, úgy éreztem muszáj ezzel a problémával foglalkozni hiszen ember életekről van szó, és semmiképpen nem akarom hogy másnak is negatív éleménye legyen!

      Törlés
  2. Nagyon sajnálom, hogy ilyesmi történt, egyrészt az illetőt is a kellemetlenségek miatt, másrészt téged is, mert most minden bizonnyal bűntudatot érzel. Bevallom nekem evidens a fokozatosság, az életmódváltás nem megy egyik napról a másikra, sokszor lesznek benne visszaesések is, de talán tényleg az a legbiztosabb, ha a fokozatosságot mindig kiemeled, hogy aki ezt nem tudná, nehogy fejjel rohanjon a falnak. Nekem is nehéz egyébként néha megálljt parancsolni magamnak, mert a buta fejem úgy gondolja, hogy ha egy nap egy másfél órányit edzek és másnap mozdulni sem tudok az milyen tök jó, holott nem, mert 4-5 napra kidőlök tőle. Tényleg aprólékosan, kis lépésekkel kell haladni. Timi, ne érezd rosszul magad emiatt, emberek vagyunk mind és követünk el hibákat. Az az illető remélhetőleg hamar helyrejön, te pedig továbbra is írhatod nekünk a hasznos életmód tanácsokat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az építő jellegű hozzászólásod, és te se feledd, hogy a másfél órás edzés már sok, egy jó, intezív edzés ne tartson tovább egy óránál!

      Törlés
  3. Én csodálkoztam ezen az eseten, mert nekem egyértelmű, hogy nem vagyunk egyformák és nem lehet mindent akarni rögtön vagyis lehet, de annak ez lesz az eredménye. Nem is értem egyébként, józan ésszel ha belegondol valaki, aki eddig semmit nem sportolt, akkor logikus, hogy nem kezd el azonnal 100 kg-t emelni, mert valahol azt látta.. :/ Szerintem egyáltalán nem vagy hibás érte, te csak azt írod le, hogy NEKED mi vált be, NEKED hogy vált be, nem azt, hogy mindenki azonnal csinálja ugyanígy.. ha egy krémről ír valaki, hogy neki mennyire bevált és csodát tett vele, akkor sem kenem azonnal én is a fejemre eszetlenül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is így gondolom, csak sajnos nem mindenki. Őt se hibáztatom, hiszen csak jót akart (magának) nem jól sült el.. Rendbe fog jönni és mostmár átgondolja a dolgokat, ez biztos, és álljon tanulságul másoknak is. Azt hiszem egyébként, főleg tini, fiatal lányoknál lehet ez probléma hogy rögtön azt akarják amit a "nagyok". Egy felnőtt nő már remélhetőleg felelősségteljesebben gondolkozik...

      Törlés
  4. Köszönöm Timi ezt a bejegyzést több okból is! Folyamatosan követlek és nagyon tisztellek az eredményeidért, de olykor kicsit felhúztam magam egy-két válaszodon, mert a fent leírtak elmondását hiányoltam a mondandódból. Orvostanhallgató vagyok és ezért alapból igyekszek egyre egészségesebben élni, benne van ebben a példamutatás is, másrészt látom, milyen problémákkal küszködnek az elhízott emberek és mára már fóbiám van a komolyabb zsírpárnáktól. (Ha az ember lát egy igazán elzsírosodott májat, garantáltan napokig nem nyúl máshoz, csak zöldséghez...) A másik pedig az, hogy tényleg úgy jött néha le, hogy más nem is létezik, csak a maximálisan szálkás izmok és a 100%-ig clean evés (csalónap ide vagy oda)- talán ezért esnek át a bizonytalanabb lányok a ló túloldalára. Hihetetlen önbizalmat sugárzol, ezért vagy ekkora hatással a határozatlan emberekre, de gondolom ezt te is tudod. Ugyanakkor akárhányszor is felciccentem ezért vagy azért, mindig visszatérek hozzád, mert tudom, hogy mennyire okos nő vagy és tudtam, hogy tisztában vagy a fentiekkel - de azért örülök, hogy leírtad.:) Plusz az említett törekvéseim miatt engem is motiválsz és ha lusta is vagyok, akkor is előveszem a súlyzóimat és ha rámtör a zabálhatnék, akkor ha mást nem, igyekszek csak fél adagot enni, mert nekem az étkezés az igazi mumos (anno sokkal könnyebben tudtam magam éheztetni fogyás céljából, egyszerűbb ám semmit nem enni, mint mindent, de rendezetten).
    Végül még annyit szeretnék leírni, hogy a legfontosabb az _egészség_, a szív és az erek állapota kiemelten. Lehet, hogy valaki 25 évesen épít magára x kiló izmot, de az leolvadhat később, ha az ember elhagyja magát, szóval az elsődleges cél mindenkinek a fenntartható egyensúly legyen, egy-egy pici (izmos alapon kulturáltan ücsörgő:D) zsírpárna azért hozzátartozik a női szervezethez. :) (Persze ez se neked szól, Timi, csak muszáj volt leírnom, mert ez a vesszőparipám.:)


    (most lehet, hogy kétszer küldi el a kommentet, akkor bocsi..)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm ezt a hozzászólást, sokat profitáltam belőle én is és remélem mások is elolvassák mert nagyon igaz amit írsz!

      Abban is igazad van hogy néha én is úgy tűnik hogy túlzásba esek, de én ilyen vagyok, ha valamit csinálok, azt szeretem 100%-osan csinálni, vagy sehogy. Legyen szó akár munkáról, sportról vagy házimunkáról. :D Ami való igaz, hogy nekem nagyon az életem része lett ez a tiszta étkezés és már-már mániákusan csinálom, mindenki meglepődik a környezetemben hogy mennyire komolyan veszem. Ugyanakkor ott a másik oldal, amit leírok én ugyan, de úgy látszik nem elégszer, vannak csaló napjaim és hogy ilyenkor mit csinálok, hát azt jobb nem fírtatni. :D Mindenesetre mindenkinek arra kellene törekednie hogy a saját életébe be tudja építeni azokat az egészséges életmód elemeket amiket én elhintek itt és meg kell találni az egyensúlyt, azt hiszem ez a legfontosabb.

      Törlés
  5. Sajnalom, remelem, hamar rendbe jon. Szerintem errol a problemarol annyira tehetsz, mint a mikrogyarto, aki nem irta le a hasznalati utasitasba, hogy macskat beletenni tilos. Ki gondolna, hogy valakinek eszebe jut abban szaritani?

    Evek telnek el, mig valaki felszedi a plusszokat, el veluk, miert akarja ket het alatt leadni? Ahhoz volt turelme (vagy inkabb turelmunk, mert en is ebben a cipoban jarok, 10 ev alatt "felkuszott" az a 10 kg), hogy feldolgozza magara a zsirparnakat, a ledolgozasra miert nem akar idot szanni?

    VálaszTörlés